آموزش ساخت بازی سه بعدی به زبان Basic با دارک بیسیک Dark Basic
تهیه و آموزش نرم افزار دارک بیسیک
 
 
شنبه 24 فروردين 1392برچسب:, :: 1:2 ::  نويسنده : ابوالفضل

 این فصل شامل دستوراتی برای کنترل صفحه نمایشگر ( رزولوشن : مختصات طولی و عرضی ) و همچنین حالت پنجره ای که بازی در آن اجرا می شود ، می باشد .

 

دستور PERFORM CHECKLIST FOR GRAPHICS CARDS

با این سلسله از دستورات می توانیم تعداد و نام کارت های گرافیکی شناخته شده توسط کامپیوتر ( که به کامپیوتر وصل شده اند ) را بدست آوریم . مانند مثال زیر :

 

Perform Checklist For Graphics Cards

"Print "Graphics Cards

()For T = 1 To CheckList Quantity

(Print T;":"+CheckList String$(T

Next T

Wait Key

 

دستور PERFORM CHECKLIST FOR DISPLAY MODES

با این سلسله از دستورات می توانیم تعداد حالت های پشتیبانی شونده از مختصات طولی و عرضی ( رزولوشن صفحه نمایش ) را بدست آوریم . مثلا کامپیوتر ما ممکن است از چندین رزولوشن مانند 480*640 و 1280*1024 و 600*800 و 768*1024 و ... برای مشخص کردن تعداد نقطه های طولی و عرضی برای صفحه ی نمایش پشتیبانی کند . ولی کامپیوتر دیگر که از نوع لپ تاپ است فقط از رزولوشن 1280*1024 ( یعنی تعداد 1024 نقطه در عرض و 1280 نقطه در طول ) پشتیبانی می کند . این سلسله از دستورات بطور خودکار در هر کامپیوتر تعداد حالت ها را بدست می آورند . مانند مثال زیر :

 

Perform Checklist For Display Modes

"Print "Display Modes

()For T = 1 To CheckList Quantity

(Print "Mode ";T;" : "+CheckList String$(T

Next T

Wait Key

 

با اجرای این مثال برای هر حالت موجود ، طول و عرض و عمق رنگ ( 16 بیت و 32 بیت ) مربوط به آن ، چاپ خواهد شد .

 

دستور SET DISPLAY MODE

قبلا برای تنظیم مختصات طولی وعرضی ( رزولوشن ) صفحه ی نمایشگر از پنجره ی Project Maneger استفاده می کردیم . با این دستور ، می توانیم حین اجرای برنامه ، رزولوشن صفحه ی نمایشگر ( Monitor ) را تغییر دهیم . مانند دستورالعمل زیر :

 

SET DISPLAY MODE Width,Height,Depth

 

طبق این دستورالعمل به جای Width مختصات طولی صفحه نمایشگر ( تعداد نقات از چپ به راست صفحه ) و به جای Height مختصات عرضی صفحه نمایشگر (تعداد نقات از بالا به پایین صفحه ) و به جای Depth عمق رنگ صفحه نمایشگر ( 16 بیت یعنی تعداد رنگ های کم و 32 بیت یعنی تعداد رنگ های زیاد که حدود 16 میلیون رنگ می باشد ) را مشخص می کنیم . مانند مثال زیر :

 

Set Display Mode 800,600,32

Wait Key

 

در این مثال ، تعداد نقات طولی 800 و تعداد نقات عرضی 600 با بالاترین تعداد رنگ ها ( 32 بیت معادل 16777216 رنگ ) مشخص شدند .

 

نکته : همیشه از سایز های استاندارد برای این دستور استفاده کنید . مانند 768*1024 و 1280*1024 و 600*800 و 480*640 و از این قبیل .

 

تابع CHECK DISPLAY MODE

برای آنکه بفهمیم آیا نمایشگر توانایی قرار گرفتن در رزولوشن پیشنهادی ما را دارد یا نه از تابعCHECK DISPLAY MODE استفاده می کنیم . طول و عرض مختصات پیشنهادی و همچنین عمق رنگ ( 16 و یا 32 بیت ) را وارد تابع می کنیم . اگر تابع عدد یک را برگرداند ، معلوم می شود که قابلت قرار گرفتین در این مختصات و رنگ را دارد و اگر مقدار صفر برگردانده شود ، یعنی توانایی قرار گرفتن در چنین مختصاتی را ندارد . مانند مثال زیر :

 

"Print "Please Wait To Change Resolotion To 1024*768,32

Wait 5000

If Check Display Mode(1024,768,32) = 1

      Set Display Mode 1024,768,32

      "Print "Change Successfully

Else

      "Print "Not Change

EndIf

Wait Key

 

دستور SET WINDOW ON

این دستور صفحه ی اجرای بازی را به حالت پنجره تبدیل می کند . که می توان آن را حرکت داد و یا بزرگ و کوچک کرد . مانند مثال زیر .

 

Set Window On

"Print "Window Mode Is On

Wait key

 

دستور SET WINDOW OFF

اگر با استفاده از دستور قبلی (SET WINDOW ON ) ، صفحه ی اجرای بازی را به حالت پنجره درآورده باشیم ، با این دستور می توانیم صفحه را به حالت عادی درآوریم . مانند مثال زیر :

 

Set Window On

"... Print "Window Mode Is On . Please Wait

Wait 2000

Set Window Off

"Cls : Print "Window Mode Is Off

Wait key

 

دستور SET WINDOW TITLE

با این دستور می توانیم برای پنجره ی بازی یک تیتر ( عنوان در بالای پنجره ) قرار دهیم . مانند مثال زیر :

 

Set Window On

"Set Window Title "MY WINDOW TEXT

Wait 2000

 

با اجرای این مثال عبارت MY WINDOW TEXT در بالاترین قسمت پنجره یعنی نوار عنوان قرار خواهد گرفت .

 

دستور SET WINDOW SIZE

با این دستور می توانیم طوع و ارتفاع پنجره ای که بازی در آن اجرا می شود را ، مشخص کنیم . مانند دستورالعمل زیر :

 

SET WINDOW SIZE Width,Height

 

طبق این دستورالعمل به جای Width اندازه ی طول پنجره و به جای Height اندازه ی ارتفاع پنجره را قرار می دهیم . مانند مثال زیر :

 

Set Window On

Print "Please Wait To Sizable Window ." : Wait 2000 : Cls

Set Window Size 500,400

Wait Key

 

دستور MINIMIZE WINDOW

این دستور اندازه ی صفحه ی اجرای بازی را به حداقل اندازه ممکن می رساند . یعنی تنها عنوان آن در نوار وظیفه ی ویندوز قابل مشاهده خواهد بود . مانند مثال زیر :

 

Minimize Window

Wait key

 

دستور MAXIMIZE WINDOW

این دستور اندازه ی صفحه ی اجرای بازی را به بیشترین اندازه ممکن می رساند . یعنی به اندازه ی کل صفحه ی نمایشگر . مانند مثال زیر :

 

Minimize Window

Wait 2000

Maximize Window

Wait key

 

دستور RESTORE WINDOW

این دستور پنجره ی اجرای بازی را از حالت حداکثر و یا حداقل به حالت معمولی تبدیل می کند . مانند مثال زیر :

 

Set Window On

Maximize Window

Wait 2000

Restore Window

Wait Key

 

دستور HIDE WINDOW و دستور SHOW WINDOW

با دستور HIDE WINDOW می توانیم صفحه ی اجرای بازی را مخفی و با دستور SHOW WINDOW می توانیم آن را دوباره آشکار کنیم . مانند مثال زیر :

 

Set Window On

Wait 2000

Hide Window

Wait 2000

Show Window

Wait Key

 

دستور SET WINDOW POSITION

اگر صفحه ی اجرای بازی توسط دستور Set Window On بصورت پنجره درآمده باشد ، با این دستور می توانیم فاصله ی پنجره ی بازی را از بالا و از سمت چپ صفحه ی نمایش ، تنظیم کنیم . مانند دستورالعمل زیر :

 

SET WINDOW POSITION X,Y

 

طبق این دستورالعمل به جای X فاصله ی پنجره ی بازی تا قسمت چپ صفحه ی نمایشگر و به جای Y فاصله ی پنجره ی بازی تا قسمت بالای صفحه ی نمایشگر را قرار می دهیم . مانند مثال زیر :

 

Set Window On

SET WINDOW POSITION 100,100

Wait Key

 

تابع SCREEN WIDTH و تابع SCREEN HEIGHT و تابع SCREEN DEPTH

تابع ()Screen Width تعداد نقات تشکیل دهنده ی طول صفحه ی اجرای بازی

و تابع ()Screen Height تعداد نقاط تشکیل دهنده ی ارتفاع صفحه ی اجرای بازی

و تابع ()Screen Depth مقدار رنگ های تشکیل دهنده ی صفحه ی اجرای بازی ( 16 بیت و یا 32 بیت ، که 32 بیت همان 16777216 رنگ می باشد ) را برمی گرداند . مانند مثال زیر :

 

Set Display Mode 800,600,32

(()Print "Screen Width = " + Str$(Screen Width

(()Print "Screen Height = " + Str$(Screen Height

(()Print "Screen Depth = " + Str$(Screen Depth

Wait Key

 

تابع SCREEN FPS

این تابع تعداد فریم های اجرای بازی را در هر ثانیه را برمی گرداند . مانند مثال زیر :

 

Sync On

Sync Rate 45

Do

Sync

(()Print "Screen Fps = " + Str$(Screen fps

Loop



صفحه قبل 1 صفحه بعد

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آموزش ساخت بازی 3D ( سه بعدی ) به زبان Basic با دارک بیسیک D و آدرس darkbasic.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 18
بازدید ماه : 245
بازدید کل : 99615
تعداد مطالب : 24
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1